
THE CIA’S MOP-UP MAN: L.A.
TIMES REPORTER CLEARED
STORIES WITH AGENCY
BEFORE PUBLICATION
A Los Angeles Times intelligence reporter routinely
submitted story drafts to the CIA for review.

Ken Silverstein

September 4 2014, 1:22 p.m.

A prominent national security reporter for the Los Angeles Times rou-



tinely submitted drafts and detailed summaries of his stories to CIA

press handlers prior to publication, according to documents obtained

by The Intercept.

Email exchanges between CIA public affairs officers and Ken Dilan-

ian, now an Associated Press intelligence reporter who previously cov-

ered the CIA for the Times, show that Dilanian enjoyed a closely col-

laborative relationship with the agency, explicitly promising positive

news coverage and sometimes sending the press office entire story

drafts for review prior to publication. In at least one instance, the

CIA’s reaction appears to have led to significant changes in the story

that was eventually published in the Times.

“I’m working on a story about congressional oversight of drone

strikes that can present a good opportunity for you guys,” Dilanian

wrote in one email to a CIA press officer, explaining that what he in-

tended to report would be “reassuring to the public” about CIA drone

strikes. In another, after a series of back-and-forth emails about a

pending story on CIA operations in Yemen, he sent a full draft of an

unpublished report along with the subject line, “does this look bet-

ter?” In another, he directly asks the flack: “You wouldn’t put out dis-

information on this, would you?”



Dilanian’s emails were included in hundreds of pages of documents

that the CIA turned over in response to two FOIA requests seeking

records on the agency’s interactions with reporters. They include

email exchanges with reporters for the Associated Press, Washington

Post, New York Times, Wall Street Journal, and other outlets. In addition to

Dilanian’s deferential relationship with the CIA’s press handlers, the

documents show that the agency regularly invites journalists to its

McLean, Va., headquarters for briefings and other events. Reporters

who have addressed the CIA include the Washington Post‘s David Ig-

natius, the former ombudsmen for the New York Times, NPR, and Wash-

ington Post, and Fox News’ Brett Baier, Juan Williams, and Catherine

Herridge.

Dilanian left the Times to join the AP last May, and the emails released

by the CIA only cover a few months of his tenure at the Times. They



show that in June 2012, shortly after 26 members of congress wrote a

letter to President Obama saying they were “deeply concerned” about

the drone program, Dilanian approached the agency about story that

he pitched as “a good opportunity” for the government.

The letter from lawmakers, which was sent in the wake of a flurry of

drone strikes that had reportedly killed dozens of civilians, suggested

there was no meaningful congressional oversight of the program. But

Dilanian wrote that he had been “told differently by people I trust.”

He added:

Not only would such a story be reassuring to the public, I

would think, but it would also be an opportunity to explore the

misinformation about strikes that sometimes comes out of lo-

cal media reports. It’s one thing for you to say three killed in-

stead of 15, and it’s another for congressional aides from both

parties to back you up. Part of what the story will do, if you

could help me bring it to fruition, is to quote congressional of-

ficials saying that great care is taken to avoid collateral damage

and that the reports of widespread civilian casualties are sim-

ply wrong.

Of course, journalists routinely curry favor with government sources

(and others) by falsely suggesting that they intend to amplify the offi-

cial point of view. But the emails show that Dilanian really meant it.

Over the next two weeks, he sent additional emails requesting as-

sistance and information from the agency. In one, he suggested that a

New America Foundation report alleging that drone attacks had killed

many civilians was exaggerated, writing that the report was “all

wrong, correct?”



A number of early news accounts reported that more than a dozen

people died in the June 4, 2012, drone strike that killed Al Qaeda

leader Abu Yahya al-Libi in Pakistan. But in a June 20 email to the CIA,

Dilanian shared a sentence from his story draft asserting that al-Libi

had died alone. “Would you quibble with this?” he asked the CIA

press officer.

On June 25, the Times published Dilanian’s story, which described

thorough congressional review of the drone program and said legisla-

tive aides were allowed to watch high-quality video of attacks and re-

view intelligence used to justify each strike. Needless to say, the

agency hadn’t quibbled with Dilanian’s description of al-Libi’s solitary

death. Video provided by the CIA to congressional overseers, Dilanian

reported, “shows that he alone was killed.”

That claim was subsequently debunked. In October of 2013, Amnesty

International issued a report, based on statements from eyewitnesses

and survivors, that the first missile strike targeting al-Libi killed five



men and wounded four others. Al-Libi was not even among those vic-

tims; he and up to fifteen other people died in a follow up attack

when they arrived at the scene to assist victims. Some of those killed

were very likely members of al Qaeda, but six were local tribesmen

who Amnesty believed were there only as rescuers. Another field re-

port published around the same time, this one by the Bureau of Inves-

tigative Journalism, also reported follow-up drone strikes on civilians

and rescue workers — attacks that constitute war crimes.

Dilanian has done some strong work and has at times been highly

critical of the CIA. For example, in July 2012 he wrote a piece about

sexual harassment at the agency that angered the press office. In re-

ply to an email from a spokesperson, Dilanian said that complaints

about his story were “especially astonishing given that CIA hides the

details of these complaints behind a wall of secrecy.”

But the emails reveal a remarkably collegial relationship with the

agency. “I am looking forward to working with you, Ken,” a newly

hired agency flack wrote him in a March 1, 2012, email.

“Hooray!” Dilanian replied. “Glad to have you guys.”

On March 14, 2012, Dilanian sent an email to the press office with a

link to a Guardian story that said Bashar Al-Assad’s wife had been buy-

ing a fondue set on Amazon while Syrian protesters were gunned

down. “If this is you guys, nice work,” he wrote. “If it’s real, even

better.”

The emails also show that Dilanian shared his work with the CIA be-

fore it was published, and invited the agency to request changes. On

Friday April 27, 2012, he emailed the press office a draft story that he

and a colleague, David Cloud, were preparing. The subject line was



“this is where we are headed,” and he asked if “you guys want to

push back on any of this.”

It appears the agency did push back. On May 2, 2012, he emailed the

CIA a new opening to the story with a subject line that asked, “does

this look better?”

The piece ran on May 16, and while it bore similarities to the earlier

versions, it had been significantly softened.

Here’s the original opening, from Dilanian’s email:

Teams of CIA officers, private contractor and special operations

troops have been inserted in southern Yemen to work with lo-

cal tribes on gathering intelligence for U.S. drone strikes

against militants, U.S. officials and others familiar with the se-

cret operation said.

Here’s the version that was published:



In an escalation of America’s clandestine war in Yemen, a small

contingent of U.S. troops is providing targeting data for Yemeni

airstrikes as government forces battle to dislodge Al Qaeda mil-

itants and other insurgents in the country’s restive south, U.S.

and Yemeni officials said.

In another case, Dilanian sent the press office a draft story on May 4,

2012, reporting that U.S. intelligence believed the Taliban was grow-

ing stronger in Afghanistan. “Guys, I’m about to file this if anyone

wants to weigh in,” he wrote.

On May 7, 2012, the AP, Dilanian’s current employer, broke a story

about a secret CIA operation that “thwarted an ambitious plot by al-

Qaida’s affiliate in Yemen to destroy a U.S.-bound airliner.” The next

day, Dilanian sent the CIA a detailed summary of a planned piece that

followed up on (and took issue with) the AP story. “This is what we

are planning to report, and I want to make sure you wouldn’t push

back against any of it,” he wrote.

Dilanian also closely collaborated with the CIA in a May 2012 story

that minimized the agency’s cooperation with director Kathryn

Bigelow and screenwriter Mark Boal on their film about the assassina-

tion of Osama bin Laden, Zero Dark Thirty. Republicans had been criti-

cizing the Obama Administration for revealing classified details about

the operation to Boal and Bigelow while withholding them from the

public.

“My angle on this is that…this is a pretty routine effort to cooperate

with filmmakers and the sort of thing the CIA has been doing for 15

years,” Dilanian wrote in an email to Cynthia Rapp, the head of the

agency’s press office. “This is a storyline that is in your interest, I



would think, to the extent you could provide information about how

routine it is to offer guidance to entertainment people who seek it

out—including ones who are Democrats!—it would show that this lat-

est episode is hardly a scandal.”

Dilanian’s pitch appears to have worked. His subsequent story includ-

ed an on the record comment from CIA spokesman Todd Ebitz. One

year later, internal CIA documents released under the FOIA showed

that the agency’s office of public affairs—the same people Dilanian

had been working with–had asked for and received changes to the

Zero Dark Thirty script that portrayed the agency in a more favorable

light.

Reached by The Intercept for comment, Dilanian said that the AP does

not permit him to send stories to the CIA prior to publication, and he

acknowledged that it was a bad idea. “I shouldn’t have done it, and I

wouldn’t do it now,” he said. “[But] it had no meaningful impact on

the outcome of the stories. I probably should’ve been reading them

the stuff instead of giving it to them.”

Dilanian said he was not sure if Los Angeles Times rules allow reporters

to send stories to sources prior to publication. The Time’s ethics guide-

lines, however, clearly forbid the practice: “We do not circulate print-

ed or electronic copies of stories outside the newsroom before publi-

cation. In the event you would like to read back quotations or select-

ed passages to a source to ensure accuracy, consult an editor before

doing so….”

Bob Drogin, the Times’ deputy bureau chief and national security edi-

tor, said he had been unaware that Dilanian had sent story drafts to

the CIA and would have not allowed him to do it. “Ken is a diligent



reporter and it’s responsible to seek comment and response to your

reporting,” he told me. “But sharing story drafts is not appropriate.”

AP spokesman Paul Colford told The Intercept that the news organiza-

tion is “satisfied that any pre-publication exchanges that Ken had

with the CIA before joining AP were in pursuit of accuracy in his re-

porting on intelligence matters,” adding that “we do not coordinate

with government agencies on the phrasing of material.”

Dilanian’s emails were included in a FOIA request that sought com-

munications between the CIA and ten national security reporters sent

from March to July 2012. That request turned up correspondence be-

tween the press office and Dilanian, Adam Goldman, then at the AP

and now at The Washington Post, Matt Apuzzo, then at AP  and now at

The New York Times, Brian Bennett of The Los Angeles Times, Siobhan Gor-

man of The Wall Street Journal, Scott Shane of the New York Times, and

David Ignatius, a Washington Post columnist.

It’s impossible to know precisely how the CIA flacks responded to re-

porters’ queries, because the emails show only one side of the conver-

sations. The CIA redacted virtually all of the press handlers’ replies

other than meager comments that were made explicitly on the

record, citing the CIA Act of 1949, which exempts the agency from

having to disclose “intelligence sources and methods” or “the organi-

zation, functions, names, official titles, salaries, or numbers of per-

sonnel employed by the Agency.” The contents of off-the-record or

background emails from CIA press handlers clearly don’t disclose

names, titles, or salaries (which can easily be redacted anyway); they

may disclose sources and methods, depending on whether you view

manipulation of American reporters as an intelligence method. (The

Intercept is appealing the redactions.)



The emails also show that the CIA asked the Post‘s Ignatius to speak at

a May 2012 off-the-record conference, “Political Islam’s Future: Chal-

lenges, Choices, and Uncertainties,” for U.S. government intelligence

analysts and policymakers. The invitation was extended in an email

from the press office, which said that the conference organizers

“would like you to draw upon the insight from your field experience,

reporting, and broad network of contacts during the lead up to the

Arab Spring to share how journalists sense that major political, social,

or religious changes are in the making.”

Ignatius replied that he would be “pleased and honored to do this,”

but unfortunately he would be traveling in Europe on the day of the

conference. The CIA then proposed “a smaller round table with our…

folks sometime in the future.”

“Smaller round table would be great,” Ignatius replied.

Ignatius told The Intercept that the round table never took place. But



he confirmed that he had previously spoken to the CIA twice since

2005. “I talked to them about how journalists collect information,” he

said. “It was meant as an admonition and a caution about the need to

get things right and not to bend to political pressure and to have sys-

tems in place to catch errors.”

Ignatius said he had gotten approval of his editors before he spoke to

the CIA, and didn’t see any conflict or problem with addressing the

agency. “There’s a very sharp line between our profession and the in-

telligence business and it shouldn’t be crossed,” he said. “I talked to

them about what I’d learned as an editor and the importance of get-

ting it right. I wasn’t sharing any [sensitive] information with them.

Records released in response to another FOIA request, seeking infor-

mation about journalists who had been invited to address or debrief

CIA employees, show that several Fox News reporters have visited the

agency.

Fox News’ Bret Baier gave an address about the importance of charity

in 2008 (which was reported at the time), and the then-ombudsmen

for NPR, The Washington Post, and The New York Times (Jeffrey Dvorkin,

Michael Getler and Daniel Okrent, respectively), appeared together on

a CIA panel. The event description said that journalism “shares some

of the same missions that intelligence analysts have—presenting in-

formation in an unbiased fashion and challenging prevailing opin-

ions.” The ombudsmen, the invitation said, could help the CIA “see

how journalists deal with some of our common professional and ethi-

cal difficulties.” (It’s not clear from the documents when the ombuds-

men event was held, but it would have been in 2009 or before.)

In 2007, Juan Williams, then at NPR in addition to his role at Fox



News, gave a “standing-room-only” speech sponsored by the agency’s

Office of Diversity Plans and Programs. During his speech Williams

praised CIA personnel as “the best and brightest,” and said Americans

admired the agency and trusted it “to guide the nation and the na-

tion’s future.”

Williams also spoke about Nelson Mandela, saying he was an example

of a leader who “came from outside the system.” There was a certain

irony here—the CIA played a key role in Mandela’s 1962 arrest by the

South African apartheid regime, which resulted in him spending 28

years in prison—which Williams was either unaware of or politely

chose not to note.

Photo: J. Scott Applewhite/AP



WA I T !  B E F O R E  YO U  G O  on about your day, ask yourself: How likely is it that the

story you just read would have been produced by a different news outlet if The 

Intercept hadn’t done it?

Consider what the world of media would look like without The Intercept. Who would

hold party elites accountable to the values they proclaim to have? How many covert

wars, miscarriages of justice, and dystopian technologies would remain hidden if our

reporters weren’t on the beat?

The kind of reporting we do is essential to democracy, but it is not easy, cheap, or

profitable. The Intercept is an independent nonprofit news outlet. We don’t have ads,

so we depend on our members — 70,000 and counting — to help us hold the 

powerful to account. Joining is simple and doesn’t need to cost a lot: You can become

a sustaining member for as little as $3 or $5 a month. That’s all it takes to support the

journalism you rely on.

Become a Member⟶

LATEST STORIES

The 9/11 Wars
Over Two Decades, U.S.’s Global War on Terror
Has Taken Nearly 1 Million Lives and Cost $8
Trillion
Murtaza Hussain — 12:01 a.m.

A new report from the Costs of War Project makes

staggering estimates for the human and financial costs

of the global forever wars.

U.S. Citizen in Afghanistan Was Desperate to Get



ABOUT

POLICIES AND REPORTS

BECOME A SOURCE

JOIN NEWSLETTER

BECOME A MEMBER

TERMS OF USE

PRIVACY

SECUREDROP

© FIRST LOOK INSTITUTE. ALL RIGHTS RESERVED

Out — but the State Department Never Called
Back
Murtaza Hussain — Aug. 31

Prince Wafa, an Afghan American, fears for his life

because of his work with the U.S. military.

U.S. Drone Strike in Kabul Killed a Family — and
Began a New Chapter of the War
Murtaza Hussain — Aug. 30

Though U.S. forces are leaving Afghanistan, the war

could continue with remotely controlled drone strikes

— and even less accountability.


