
Ripperologist 133  August 2013 50

Francis Tumblety  
and the Yellow Press 

By MIKE HAWLEY

A counter argument to the proposition that Scotland Yard considered Francis Tumblety as a major 
Whitechapel murder suspect in 1888 is that the only evidence from the time of the murders to that 
effect stems from a singular, yet questionable source: American newspapers. These newspapers 
- especially Joseph Pulitzer’s New York World – are said to have practiced a type of deceptive 
sensationalism known as yellow journalism which seriously undermined the credibility of their 
reports. Furthermore, while the American newspapers pursued aggressively Tumblety’s connection 
to the Whitechapel murders, the British newspapers remained silent on the issue. On the face of 
it, a cogent argument. Yet, if we investigate each of its particular elements, we may well reach a 
quite different conclusion.

First of all, we should ask ourselves a couple of questions. What was yellow 
journalism? Were American newspapers, especially the New York dailies, practicing 
yellow journalism at the time of the Whitechapel murders?

There were five major New York newspapers in 1888: the Herald, the Sun, the 
World, the Times and the Tribune - all of them vying for the same reader population. 
Just five years earlier, in 1883, Pulitzer had purchased the New York World and, in an 
attempt to increase the World’s circulation and break into the newspaper market, 
had created a new style of journalism. His biographers, Martin Gitlin and Daniel 
Pfaff, state that Pulitzer brought ‘a crusading style of journalism to the newspaper. 
Coverage mixed sensational stories with in-depth stories on serious issues.’1

It worked. By 1887 the World outsold the other New York newspapers with a daily 
circulation reaching 300,000. Gitlin and Pfaff point out, however, that, even as 
Pulitzer embraced sensationalism, he still held on to his journalistic standards, as he 
had in his earlier newspaper, the St Louis Post-Dispatch:

Pulitzer is credited with creating a new style of journalism and with setting 
standards for fairness and accuracy that have influenced newspapers since.2

This set the stage for what would become known as yellow journalism, a practice of high-profile advertising, 
overstating the news, and embellishing and even exaggerating the truth in order to increase circulation.3 But 
yellow journalism actually originated with William Randolph Hearst, who acquired the New York Journal in 1895. 
In Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, Joseph Campbell states:

The stuff of American journalism’s best-known legends comes from the time of the yellow journalism, 
a period bracketed by [William Randolph] Hearst’s arrival in New York in 1895 - a seismic event in the 
city’s journalism - and the undeniable fading of the genre’s most flamboyant signature features by 
1910.4

1 Gitlin, M, Pfaff, D.: Joseph Pulitzer: Historic Newspaper Publisher (2010). Abdo Publishing Co.
2 Ibid.
3 Ibid.
4 Campbell, J.: Yellow Journalism: Puncturing the Myths, defining the Legacies (2003). Praeger Publishers.

Joseph Pulitzer



Ripperologist 133  August 2013 51

Hearst understood Pulitzer’s recipe for success and decided to use it at the New 
York Journal, immediately precipitating a circulation war with Pulitzer’s New York 
World. As competition became fierce in the battle over the New York readership, 
both men brought sensationalism to an extreme. In Yellow Journalism, Jason Skog 
states:

The main period of yellow journalism was from 1895 to 1898. The two papers 
that started the trend were the New York newspapers of Hearst and Pulitzer: 
the Journal and the World.5

Skog points out that the term yellow journalism came 
specifically from Hogan’s Alley, a popular comic strip 
published in the New York World.6 A character in the 
strip, a young boy called Mickey Dugan, wore an over-
sized nightshirt. When Hogan’s Alley started appearing 
in color in what was predominantly a black and white 
newspaper, the nightshirt was printed bright yellow 
and Mickey Dugan became known as the Yellow Kid. To 

Pulitzer’s dismay, the strip’s author, Richard Outcault, was lured to the Journal by 
Hearst in 1896. To counter this, Pulitzer hired a new artist who continued Hogan’s 
Alley with a new character similar to the Yellow Kid. Now both the World and the 
Journal had ‘yellow kids’ while the three other New York papers did not. According 
to Skog, the World and the Journal also ‘began to overstate their news reports – or 
make them seem more interesting or exciting than they were - the practice became 
known as yellow journalism.’7

Campbell states that the difference between journalism and yellow journalism was 
an emphasis upon self-promotion, uncensored sensationalism, and typography, or the 
visual attractiveness of the article designed to immediately capture one’s attention.8 

Generally, the embellished article would be on the front page with an emotionally 
sensitive banner headline running across multiple news columns. Furthermore, the 
article would contain three or more illustrations and feature the newspaper’s name 
prominently for the purpose of self-promotion. Lastly, the sources cited tended 
to be anonymous. With these practices as a guide, Campbell also studied other 
contemporary newspapers and concluded that the New York Times, for instance, 
never participated in yellow journalism.9

Pulitzer was single-minded in his attempt to defeat his arch-rival Hearst. According 
to Gitlin and Pfaff:

Pulitzer tossed away his journalistic principles, including his demand for 
accuracy. He ordered his staff to find wild stories even if they required 
exaggeration or complete fabrication. In the next several months, both papers 
[the Journal and the World] were accused of stealing each other’s stories.10

Which brings us to our second question: Were American newspapers, especially the New York dailies, practicing 
yellow journalism at the time of the Whitechapel murders? No. The battle between Hearst and Pulitzer had 
not yet started in 1888 and would not start until Hearst arrived in the scene in 1895 - seven years after the 
Whitechapel murders. The argument that New York newspapers, especially the New York World, were practicing 
yellow journalism with their coverage of Tumblety and his possible role in the Whitechapel murders is therefore 
just plain wrong.

5 Skog, J.: Yellow Journalism (2007). Compass Point Books.
6 Ibid.
7 Ibid.
8 Campbell, J.: op. cit.
9 Ibid.
10 Gitlin and Pfaff: op. cit.

William Randolhp Hearst

Richard Outcault

The Yellow Kid



Ripperologist 133  August 2013 52

Even if one concluded – incorrectly - that Pulitzer embraced a form of yellow journalism prior to Hearst’s arrival 
in New York, the backbone of the argument still misses the mark. Campbell states:

Yet another durable, widely held myth is that the yellow press was primarily an entertainment medium 
that frivolously discounted and even corrupted fact-based journalism in order merely to titillate and 
distract its readers. Hearst’s best-known biographers have tended to support this impression. In reality, 
a defining characteristic of the yellow press – and, notably, of Hearst’s Journal – was abundant spending 
on newsgathering, especially on news from afar.11

Gitlin and Pfaff do suggest that Pulitzer promoted a level of deception, but not prior to Hearst’s arrival in 1895. 
Furthermore, both Gitlin and Pfaff and Campbell assert that American newspaper articles in 1888 were grounded 
on factual information. We can test this. The very first report which connected Tumblety to the Whitechapel 
murders was the San Francisco Chronicle article of 18 November 1888, which was based on the New York World 
cable dispatch from London dated 17 November. If we evaluate this report we can see that the Tumblety piece is 
indeed grounded on factual information with little or no superfluous embellishment:

GOSSIP OF LONDON. 
A Heavy Swell Arrested in Whitechapel. A Score of Prisoners, but No Clew.  

Rothschild Offers a Reward for the Murderer

[THE NEW YORK WORLD CABLE SERVICE; COPYRIGHTED, 1888 - SPECIAL TO THE CHRONICLE]

LONDON, November 17.--Just to think of one of the Prince of Wales’ own exclusive set, a member of 
the household cavalry, and one of the best known of the many swells about town, who glory in the 
glamour of the Guelph going into custody on suspicion of being the Whitechapel murderer. It is the talk 
of clubdom tonight. Just now it is a fashionable fad to ‘slum it’ in Whitechapel. Every night scores of 
young men, who never have been in the East End before in their lives, prowl around the neighborhood 
of the murders, talking with frightened women and pushing their way into overcrowded lodging-houses. 
So long as two men keep together and do not make nuisances of themselves the police do not interfere 
with them, but if a man goes alone and tries to lure a woman of the street into a secluded street to 
talk to her, he is pretty sure to get into trouble.

That was the case with Sir George Arthur of the Price of Wales set. He put on an old 
shooting coat and a slouch hat and went to Whitechapel for a little fun. He got it. 
It occurred to two policemen that Sir George answered very much to the popular 
description of Jack the Ripper. They watched him, and when they saw him talking 
with a woman they collared him. He protested, expostulated and threatened them 
with the royal wrath, but in vain. Finally a chance was given him to send to a 
fashionable West End club to prove his identity, and he was released with profuse 
apologies for the mistake. The affair was kept out of the newspapers, but the jolly 
young Baronets at Brookes Club consider the joke too good to keep quiet.

Sir George is quite a figure in London. He is a son of the late Sir Frederick N Arthur, 
who was an influential man in his day. Sir George was conspicuous on the turf a few 
years ago and intimately associated with the Duchess of Montrose. Then he turned 
his attention to the theaters, and when Bancroft produced ‘Theodora’ he let Sir 
George appear as the corpse. The report is to-night that he is going to Monte Carlo 
for a few weeks.

Another arrest was a man who gave the name of Dr Kumblety of New York. The 
police could not hold him on suspicion of the Whitechapel crimes, but he will be 
committed for trial at the Central Criminal Court under the special law passed soon 
after the Modern Babylon exposures. The police say this is the man’s right name, as 
proved by letters in his possession; that he is from New York, and that he has been 
in the habit of crossing the ocean twice a year for several years.

11 Campbell: op. cit.

Sir George Arthur



Ripperologist 133  August 2013 53

A score of other men have been arrested by the police this week on suspicion of being the murderer, but 
the right man still roams at large. Everybody is momentarily expecting to hear of another victim. The 
large sums offered as private rewards have induced hundreds of amateur detectives to take a hand in 
the chase, but to no avail. Leon Rothschild has offered an income of £2 a week for life to the man who 
gives information that leads to the arrest and conviction of the assassin.

Dr Kumblety was, of course, Tumblety. The part of the dispatch concerning him has at least nine verifiable 
factoids presented with no embellishing modifiers. Furthermore, contrary to a sensationalist agenda, it did not 
take top billing with a banner headline, but was buried among other stories. The arrest of Sir George Arthur was 
in fact the top story in the dispatch.

Did Pulitzer present the Tumblety story in yellow journalistic fashion in the New York World? On 18 November, 
the World published the dispatch concerning the arrest of Sir George Arthur, but did not mention Tumblety. 12 The 
next day it did report that Tumblety was implicated in the Whitechapel murders. By not being the first to publish 
this information, it had neither broken the story nor seized an excellent opportunity for self-promotion. But it 
is clear from the contents of the article that before publishing the news concerning Tumblety the World had 
collected additional facts from local sources:

HE IS ‘ECCENTRIC’ DR TWOMBLETY 
The American Suspected of the Whitechapel Crimes Well Known Here.

A special London despatch to THE WORLD yesterday morning announced the arrest of a man in connection 
with the Whitechapel crimes, who gave his name as Dr Kumblety, of New York. He could not be held 
on suspicion, but the police succeeded in getting him held under the special law passed soon after the 
“Modern Babylon” exposures.

Dr Kumblety is well known in this city. His name however is Twomblety, not Kumblety. Twenty-four 
years ago he made his advent in this city and was since then known only as “Dr Twomblety” a most 
eccentric character.

* * * * *

For twenty years he has been widely known as the manufacturer of Twomblety’s pimple banisher, from 
which he professes to gain a livelihood.

* * * * *

During the past few years Twomblety has opened a branch office in London and has been making regular 
trips across the ocean at intervals of five or six months. He was last seen here about five months ago, 
when he appeared on Broadway, just as he did twenty years ago, with his leather-peaked cap, white 
over-gaiters and button-hole bouquet.

It seems that the World, aware that Tumblety came from New York, had decided to check local newspaper, court 
and police records before publishing the information concerning him. This emphasis on collecting corroborating 
evidence reinforces Gitlin and Pfaff’s conclusion that Pulitzer adhered to the principle of accuracy in reporting. 
He wanted a richer and deeper story, but he also wanted it to be factual.

On 19 November, another Pulitzer newspaper, the Evening World, ran a two-page article on the Whitechapel 
murders which actually began on the front page.13 This might indicate an element of sensationalism, but, 
interestingly, the long article made no mention of Tumblety. It focused Instead on a comparison between American 
and British detectives and discussed a number of past Ripper-like murder sprees in the States, especially the 
Austin, Texas, murders of 1885.

Those who argue that Tumblety was not considered as a serious suspect by Scotland Yard also point out that, 
while the American newspapers were pushing his story, the British newspapers – despite having better access to 
local sources - ignored it entirely. For clarity, the issue will be broken down into two different questions: ‘Why 
did the American newspapers give the Tumblety story so much press?’ and ‘Why did the British newspapers give 
the Tumblety story so little press?’

12 New York World, November 18, 1888.
13 Evening World, November 19, 1888.



Ripperologist 133  August 2013 54

First, although the Tumblety story was never a front-page sensationalized story with banner headlines dominating 
the newspapers, the American press certainly did report on it. Yet it was not because the American newspapers 
were sensationalist; it was because Francis Tumblety was a notorious character who had lived and worked in most 
major cities in North America and was now involved in the most dramatic murder investigation of the day.

The coverage of Tumblety, Whitechapel murder suspect, in the American newspapers can be broken into two 
reporting waves. The first wave was launched in response to the New York World cable dispatch of 17 November 
1888. Since all major cities in North America received daily news via the telegraph wire service through association 
with either a major east coast newspaper or the New York Associated Press network, the Tumblety story went 
rapidly viral.14 Once investigative reporters in many American and Canadian cities realized that Tumblety had 
spent time in their own city, they wrote up their own stories. This gave the first reporting wave staying power in 
the press. The Boston Herald, for example, reported on 25 November 1888:

A WHITECHAPEL SUSPECT. 
Dr Tumblety, Once a Banisher of Pimples in Boston. 

A Peculiar Genius Who Has Been the Wonder of Several Cities – Blue Nose. 
New Yorker and Bostonian by Turns 

The Latest “Guess” of the London Police.

One of the Whitechapel murder suspects is a curious character known as Dr Tumblety, who 15 years or 
more ago was considered an eccentric person of Boston. He was seen quite frequently on the streets 
and never without attraction. He did not live here permanently for any great length of time, but was 
a frequent sojourner, and subsequently too up his residence in New York. When the London police 
arrested him the other day no suspicion of being the murderer he said that he belonged in New York. 
The police found that they could not get enough evidence against him to hold him for trial, but they 
succeeded in getting some sort of a charge sufficient to hold him under one of the special laws passed 
after the “modern Babylon” exposures, which created so much excitement a couple of years ago. The 
doctor’s identity was for a time concealed after his arrest, but the police, who took the liberty of 
hunting up his lodgings and ransacking his private effects, discovered easily who he was, and they say 
that he has been in the habit of making two trips yearly to this side of the water.

When Tumblety jumped bail, sneaked out of Britain and made his way back across the Atlantic to New York City 
on 2 December 1888, he inspired a second wave of articles which lasted well into the next year. The New York 
Times, for example, reported on 4 December 1888:

“Watching Dr Tumblety”

“Dr” Francis Tumblety, who left his bondsmen in London in the lurch, arrived by La Bretagne of the 
Transatlantic Line Sunday. Chief Inspector Byrnes had no charge whatever against him, but he had him 
followed so as to secure his temporary address, and will keep him in view as a matter of ordinary police 
precaution. Mr. Byrnes does not believe that he will have to interfere with Tumblety for anything he 
may have done in Europe, and laughs at the suggestion that he was the Whitechapel murderer or his 
abettor or accomplice. The man who is supposed to be Tumblety came over on the steamship as “Frank 
Townsend,” and kept in his stateroom, under the plea of sickness. [author’s emphasis]

The Brooklyn Daily Eagle made its own contribution to the story on 28 January 1889:

TWOMBLEY WAS IN BROOKLYN. 
In England He Was Suspected of Being “Jack the Ripper.”

Dr Twombley, the American doctor who in England was suspected of being “Jack the Ripper,” the 
Whitechapel murderer, says to-day’s Evening Sun, has turned up in Brooklyn under the alias of common, 
every day Smith. He first appeared in Broolyn some ten days ago at the boarding house of Mrs. Helen 
Lamb, at 204 Washington street. There he engaged rooms and took his meals. Apparently he did not 
work, and informed the landlady that he was no ordinary citizen with plenty of money which he had 
made years ago from a patent medicine.

14 Blondheim, M.: News Over the Wires (1994). Harvard Business College.



Ripperologist 133  August 2013 55

The beginning of this second wave alerted Americans that a Whitechapel murder suspect had slipped through 
the grip of Scotland Yard and made his way to America. Just imgine: a Jack the Ripper suspect roaming through 
American neighborhoods immune from prosecution! How could this not be newsworthy? Since Tumblety was 
already headline news across America in connection with the Ripper case, major reporting of the story was a 
virtual certainty. Of course, if Tumblety had been merely an unknown suspect in the Whitechapel murder case 
with ties to only one or two American cities and had been far away in Britain, he would not have been half as 
prominent in news reporting in America.

Which brings us to our next question: Why were the British newspapers silent about Tumblety’s arrest in their 
own backyard? First, they were not entirely silent. On 3 December 1888, the Echo published the following report:

There is a reference by a New York Correspondent to the reported sailing from Havre to New York 
of a ‘certain person’ who is famous for his hatred of women. His name is said to be known. Do the 
Whitechapel police know it?

Tumblety is not mentioned by name, but he is clearly the subject of the report. Its source was a New York 
correspondent of the Daily Telegraph, the British newspaper, who obtained the information from a cable dispatch 
destined to the American press. The Sheffield and Rotterdam Independent of 5 December 1888 reported the same 
event:

AN IMITATOR OF THE WHITECHAPEL FIEND.

In Boston, says the American correspondent of the Daily Telegraph, the Whitechapel fiend has been 
imitated by a man who hides in dark corners and darts out at women, brandishing a knife and muttering 
threats. He is undoubtedly insane, and the police are “arresting him numerously.” 

* * * * *

It is reported by cable from Europe that a certain person, whose name is known, has sailed from 
Havre for New York, who is famous for his hatred of women, and who has repeatedly made threats 
against females of dissolute character. Whether this will throw any light on the Whitechapel 
tragedies I must leave the London detectives to decide. [author’s emphasis]

The British newspapers reported again on Tumblety at the end of December and through early January 1889. 
They did not obtain the story from British sources but from a Daily Telegraph correspondent across the Atlantic. 
The Pall Mall Gazette of 31 December 1888 stated:

The supposed inaction of the Whitechapel murderer for a considerable period and the fact that a man 
suspected of knowing a good deal about this series of crimes left England for this side of the Atlantic 
three weeks ago, has, says the Telegraph correspondent, produced the impression that Jack the Ripper 
is in that country.

Although Tumblety is not named here either, this article refers to him just as clearly as the earlier one did. It 
is worth noting that both stories came from a foreign correspondent of the Daily Telegraph, quite possibly the 
same person. According to the later article, the correspondent obtained the story from the New York World of 
21 December 1888. The British newspapers which received the story through the cable service and printed it 
included the Pall Mall Gazette (31 December 1889), the Eastern Morning News (2 January 1889), the Belfast News 
Letter (3 January 1889), the Ipswich Journal (4 January 1889) and the Thanet Advisor (5 January 1889).15

The Tumblety story spread to multiple British newspapers on two separate occasions, albeit not to the same 
extent as in American newspapers. But Tumblety was a notorious American known in most major cities in North 
America, was suspected of the most famous murder spree of the day, was a fugitive from justice and was living 
amongst Americans. Had it not been for all this, his coverage in the American and the British press might not have 
varied that much.

British reporting on Tumblety resulted from the same event that caused the second reporting wave in America, 
namely, his jumping bail and fleeing Britain. Why did the British newspapers not report on his initial arrest and 
subsequent court case in the same manner as the American newspapers did?

15 Hubbard, G.: Letter to the Postmaster General on the European and American Systems of Telegraph, with Remedy for the Present  
 High Rates (1868). Western Union Telegraph Company.



Ripperologist 133  August 2013 56

At the time the Tumblety story first broke, British reporters might not have been aware that he had been 
arrested. It was a London correspondent of the New York World who broke the story. Since Scotland Yard did 
not keep the press abreast of progress in the Ripper case, there is little reason to believe that British reporters 
would have had knowledge of the Tumblety story unless they discovered it for themselves. Besides, Tumblety 
was arrested for gross indecency, which would not have flagged any reporter, American or British, that he was a 
Ripper suspect.

Furthermore, the story was cabled overseas through the New York World 
and New York Associated Press cable service, in which the British papers did 
not participate. They used a different cable service and would not have picked 
up the story on the wire.16 The first time the British newspapers would have 
known about the Tumblety story would have been on 19 or 20 November, when 
a correspondent stationed in the United States read the cables or the daily 
American newspapers (as in the case of the above British articles dealing with 
Tumblety’s flight to America).

But if Tumblety was a serious Ripper suspect, why did the British newspapers 
not report the story at this time? One answer points to the manner in which 
nineteenth-century British newspapers operated. We have a small window into 
the workings of the British press at the exact time of the murders.

The chief London correspondent for the New York World from 1886 to August 1888 was T C Crawford.17, 18 He was 
not in London at the time of Tumblety’s arrest, but he had trained E Tracy Greaves, who was. Greaves became a 
London correspondent for the New York World in January 1888 and took over as Chief London Correspondent after 
Crawford’s departure.19 He may not have been the person who broke the Tumblety story but, in his capacity as 
manager, he was responsible for sending the related cable to America.

In 1889, Crawford reminisced about his 1886-1888 experience in English Life.20 In particular, he explained why 
the London papers would not have been interested in a story about Tumblety being a Ripper suspect. He also 
clarified that correspondents of British newspapers stationed in America had little latitude concerning the stories 
they were allowed to cover:

I do not think that enough importance has been given to the difference between English and American 
reporters.

* * * * *

The English system of news management, too, is discouraging. The members of the staff of these 
papers keep strictly to the performance of their regular duties. I could not better illustrate this 
than by giving a personal experience. One evening I was in the company of a night editor of a prominent 
English newspaper. I mentioned to him an interesting piece of news much more interesting to London 
than to New York people. I told him he could use it if he wished. He said: ‘I don’t want it.’ ‘Why don’t 
you,’ said I. ‘Is it not a good piece of news?’ ‘Oh, very good, indeed! But I am not paid to write news 
for the paper. I am merely paid to edit it. If I should hand in a piece of news to the paper it would be 
misunderstood and I should get no thanks for it.’

 In all well-regulated American newspaper offices every man in it from the editor-in-chief down to the 
office-boy is taught to regard news as of first importance, and the man who should hear of a piece 
of news and who should not give it promptly to his paper, no matter whether he was paid to do that 
special thing or not, would be considered wholly unworthy of being in that paper’s service.

* * * * *

16 Winseck, D., Pike, R.: Communications and Empire: Media, Markets, and Globalization, 1860 – 1930 (2007). Duke University.
17 Tioga County Record, 11 October 1888.
18 Evening World, 10 August 1888.
19 Hartford Times Supplement, 27 December 1888.
20 Crawford T.C.: English Life (1889). Frank F. Lovell & Company (Princeton University).

Since Scotland Yard did not keep 
the press abreast of progress in 
the Ripper case, there is little 
reason to believe that British 

reporters would have had 
knowledge of the Tumblety  

story unless they discovered it  
for themselves.



Ripperologist 133  August 2013 57

The managers of the London newspapers spend no money upon news-collecting because they are 
not obliged to.

The London Times has nearly every day an editorial upon American affairs, speaking of our growth 
with the greatest respect and with the greatest admiration for the United States. All of the papers 
have spoken in the most agreeable terms of the centennial celebration at Philadelphia. Nearly all of 
them have printed very long cable reports of the celebration itself. Ordinarily the English papers do 
not spend money in cable despatches from the United States, but they have been very liberal in their 
reports of the Philadelphia event.21 [author’s emphasis]

Crawford was writing about his experience in the year of the Whitechapel murders. If the London correspondents 
of the World had passed on the Tumblety story to their British counterparts, or if the latter had been somehow 
privy to the story, they might not have wanted it. A foreign correspondent of a British newspaper stationed in 
America who heard the story of Tumblety’s arrest would have had little incentive to report on it and might even 
have felt some concern about a backlash for wasting money on cable dispatches.

Tumblety’s escape from Britain was important enough to be reported in the British press, as evidenced by the 
above mentioned British articles. Yet they purposely omitted his name, even though they wanted the reader to 
understand they knew who he was. An example may be found in the Sheffield and Rotterdam Independent of 5 
December 1888:

It is reported by cable from Europe that a certain person, whose name is known, has sailed from 
Havre for New York. [author’s emphasis]

 This was a deliberate omission which hints at another reason why Tumblety’s name did not appear in the 
British press. It is clear that printing his name would have been quite newsworthy. It is also clear that not printing 
it would have been considered as a sacrifice. Yet, if the possibility existed that printing his name could cause 
more detriment to the newspaper than benefit, they would have opted not to print it. Such a possibility did 
indeed exist in the late nineteenth century in the form of a legal action for libel.22

British newspapers were very aware of the libel laws in their country. The following article in the Bristol Times 
and Mirror of 11 February 1891 furnishes an example of a reporter who chose not to name a Ripper suspect and 
the reason why:

I give a curious story for what it is worth. There is a West of England member who in private declares 
that he has solved the mystery of ‘Jack the Ripper.’ His theory - and he repeats it with so much 
emphasis that it might almost be called his doctrine - is that ‘Jack the Ripper’ committed suicide on 
the night of his last murder. I can’t give details, for fear of a libel action… [author’s emphasis]

In the late nineteenth century, libel laws favored the plaintiffs much more in Britain than in America.23 At the 
time, in America, the plaintiff bore the burden of proof, which in Britain rested upon the defendant. We know of 
two cases where Ripper suspects whose names were published in the press announced their intention to sue the 
tabloids. One was John ‘Leather Apron’ Pizer 24 and the other one, Tom Sadler.25 Both Pizer and Sadler fit into the 
lower class of British society, which was not the case of the wealthy Francis Tumblety. This American ‘gentleman’ 
possessed the financial resources to fight a court battle and had a history of suing for defamation of character.26

Equally curious is the fact that the British reports made no mention of the reason why ‘a certain person, whose 
name is known’ had left Britain. It seems a little farfetched for the British foreign correspondent out of New 
York to know so much about Tumblety’s trip – including his vessel’s points of departure and arrival - but not to 
know that Tumblety had jumped bail and escaped the grasp of Scotland Yard. More likely, the British newspapers 
purposely omitted this information just as they did his name. Yet – provided that Tumblety’s name were not given 
- the printing of this particular piece of information would have been a plus for the press with little fear of a 
libel action.

21 Crawford T.C.: English Life (1889). Frank F. Lovell & Company (Princeton University).
22 New York Times, 10 December 2009, Britain, Long a Libel Mecca, Reviews Laws.
23 Ibid.
24 Echo, 24 September 1888. 
25 Daily Gleaner, 3 April 1891.
26 Rochester Democrat and Republican, 3 December 1888.



Ripperologist 133  August 2013 58

Do we have any evidence that sometimes outside forces influenced what was printed by the British press? We 
need to look no farther than the original New York World cable dispatch of 17 November; not the Tumblety story, 
though, but the Sir George Arthur story:

That was the case with Sir George Arthur of the Price of Wales set. He put on an old shooting coat and 
a slouch hat and went to Whitechapel for a little fun. He got it. It occurred to two policemen that Sir 
George answered very much to the popular description of Jack the Ripper. They watched him, and when 
they saw him talking with a woman they collared him. He protested, expostulated and threatened them 
with the royal wrath, but in vain. Finally a chance was given him to send to a fashionable West End 
club to prove his identity, and he was released with profuse apologies for the mistake. The affair was 
kept out of the newspapers, but the jolly young Baronets at Brookes Club consider the joke too good 
to keep quiet. [author’s emphasis]

The affair was apparently kept out of the newspapers to prevent embarrassment to the Royal family. A search 
through contemporary British newspapers does indeed show that the story was not published. It is worth noting 
that the cable does not say ‘The affair was kept FROM the newspapers’, but ‘The affair was kept OUT of the 
newspapers’. This suggests that the newspapers knew about the story but were under pressure to ignore it. This 
implies that there was a mechanism in place in Britain which allowed important people to influence not just one 
newspaper but the press as a whole. It is remarkable that those who deny that Tumblety was a serious suspect 
because of the silence of the British press are, however, convinced of the reality of the Sir George Arthur incident, 
even though the British press was equally silent in that regard.

While the Tumblety affair was not directly embarrassing for the Royals, there might have been reasons why 
important people pressured the press not to print his name. One possibility is that government officials – perhaps 
the secretive Special Branch - intervened. There are indeed a number of reasons to believe the Special Branch was 
interested in Tumblety. Its primary mission was to combat illegal Irish Nationalist activities in England and even 
in America and Tumblety was a wealthy Irish-American whose sympathies for the Irish Nationalist cause possibly 
dated back as early as 1871. At this time, Tumblety roomed at the Northern Hotel at the corner of Cortlandt and 
West Streets in New York, directly by the Hudson River piers. The Northern was managed by the Irish Nationalist 
and Fenian sympathizer Jeremiah O’Donovan Rossa.27

Furthermore, the Brooklyn Eagle of 27 April 1890 states:

He [Tumblety] was last heard of a couple of years ago in New York, where for a time he was under 
suspicion on account of his supposed connection with the advance branch of the Irish national party.

Coincidentally, Chief Inspector John Littlechild, the man who stated that Tumblety 
was ‘a very likely suspect’, was Head of the Special Branch at the time of the 
Whitechapel murders. It was he who said that the Tumblety ‘dossier’ was large - the 
kind of remark that the custodian of a dossier would be in a position to make.

The time has come to scrutinize the argument that Tumblety’s position as a 
major suspect was based entirely upon faulty evidence, namely, highly questionable 
American newspapers, and that he should therefore be considered instead as merely 
a minor suspect.

The American newspapers were not engaged in deceptive reporting in 1888 but 
based themselves on fact. The British newspapers did cover the Tumblety story; they 
merely covered it differently from the American newspapers. First, because they 
did not break the story and were initially not privy to it; secondly, because neither 
was Tumblety as notorious in Britain as in America nor was he coming to a British 
neighborhood free from prosecution; thirdly, because the British newspapers feared 
a libel action; and lastly, because they most likely were under pressure from people 
in high places in a society to which they were unavoidably bound. In conclusion, to 
recognize that Scotland Yard did consider Tumblety as an important suspect at the 
time of the murders renders no longer anomalous the comment by Chief Inspector 
Littlechild in 1903 that Francis Tumblety was ‘a very likely suspect’.

27 San Francisco Chronicle, 20 November 1888; Simon Wood, Casebook Jack the Ripper (forum.casebook.org/showthread.php?t=6927).

Chief Inspector Littlechild



Ripperologist 133  August 2013 59

Acknowledgements

Many thanks go out to Joe Chetcuti and Jonathan Hainsworth for their insight and assistance.

Michael Hawley holds a master’s degree in science (invertebrate paleontology) and secondary science education 
at State University of New York, College of Buffalo, and has published research in fossil faunal distribution, 
microstratigraphy, and rock correlation. He has been involved in genealogical research since 1992, which 
ultimately led to his interest in Ripperology research. He just retired as commander and naval aviator in the US 
Navy, and is currently enjoying a career as a secondary earth science and chemistry teacher. He resides with his 
wife and six children in Greater Buffalo, New York.  


